31/10/10

Ruta dels 12 estanys del Carlit

Feta el 30 d'octubtre de 2010. Ens vam allotjar a Les Melezes (La Cabanasse). Veure post aquí
Durada: 5h aprox. amb calma i moltes parades
Punt de sortida: Refugi de l'estany de les Bulloses (veure-ho a googlmaps aquí). Per arribar des de Mataró es trigaria 2h 30 min aprox, per Vic-Ripoll-Puigcerdà-Bourgmadame-MontLouis. Està indicat des de Mont-Louis. En temporada alta (final de primaver a principi de tardor) l'accés en cotxe està tancat i només s'hi pot anar agafant un bus-llançadera des d'uns km abans de l'estany. Per tant, molt aconsellable evitar la temporada alta, a més, diuen que sembla la rambla i no s'hi pot estar de gent que hi ha...
Vam utilitzar com a guía la que surt a la web Senderisme i Teca que podeu veure aquí, però saltant la pujada al Carlit, i amb alguna variació mínima sobretot pel que fa al marcatge del recorregut.

Descripció: Ruta amb un desnivell d'uns 380 m, fàcil de fer, sense dificultats, i que et permet veure un paisatges corprenedors i inesperats. Llacs i muntanyes són la principal atracció, però també la neu, que vam trobar des del principi, i la vegetació. A més, en temporada baixa gairebé no vam trobar ningú. Vam trigar 5 h amb llargues parades per fer fotos, menjar, jugar amb la neu, etc. Val la pena fer-ho a aquest  ritme per gaudir-ne. ÉS diferents si entremig vols pujar al Carlit (2900)... nosaltres ho vam descartar per la neu, no anàvem preparats per a tanta. És una ruta circular, que es diu Boucle du etangs du Carlit, i que pot ser de 9 llacs o de 12. Nosaltres vam fer la de 12, i a més, la vam fer en direcció contraria a l'habitual, per anar més tranquils, i va anar molt bé.

Les Bulloses, tot pujant
Recorregut: Des del refugi de les Bulloses travessem la presa i davant de l'hotel comença la ruta. Està marcada tota de dalt a baix amb marques grogues, i a les bifurcacions trobem cartells. Tot i fer-la al revés de la ruta marcada, seguint les línies grogues no hi ha cap pèrdua possible, només descric algun punt clau important.
- Bifurcació 1: en uns 45 minuts arribem a la primera bifurcació, aquí tornarem a retrobar al camí després de fer tota la volta al llac. Noslatres trenquem a la dreta just al contrari del que ens diu el cartell de la ruta, i arribarem a l'Estany de Viver, el segon de la ruta, de seguida. Des d'ara ja estem "girant" al revés que els senyals, però seguim les marques grogues i anirem bé.
Vista d'estanys des del camí de pujada al Castellar
- Bifurcació 2: Arribats a l'estany de Dugues (o Dougnes) el camí el voreja, i veiem just a sota l'estany de Vallell. No hem d'arribar a l'estany de Vallell, sinó que hem de trencar a la dreta per travessar el rierol que uneix els dos llacs, que estan a tocar... mirant amunt ja veurem un cartell. Hem d'arribar a trobar un pont que travessa aquest rierol, llavors vol dir que ja anem bé! En canvi, si arribem fins a les aigues mateixes del de Vallell, no anem bé. Aquí pot liar perquè si no fessim aquest trencall també veuríem marques grogues que ens durien a fer la ruta curta, la dels 9 llacs, però quedaria molt descafeinada i breu.
Impressionant decorat des de l'Estany Trebens. Carlit de fons.
A partir d'aquí, el camí no té pèrdua, i no hi ha més cruïlles fins més o menys a 3h de camí, quan ja hem passat l'estany de Castellar (vistes brutals en el camí de pujada), el petit de Gombau, i a tocar seu el de Trebens, glaçat, amb el Carlit de fons... pell de gallina. Just passat el Sobirà (té la forma d'Àfrica), arribem a la bifurcació 3, on girem a l'esquerra (si anem a la dreta, pugem al Carlit...), és molt evident i està ben indicat. Ara ja estem inician el descens, amb unes vistes fantàstiqus de diferents llacs per on hem passat i per on passarem durant tot el camí.
- Bifurcació 4: portem unes 4h, arribem a l'estany de Vallell per l'altra banda, el que hem vist de lluny des del de Dougnes, però no hem arribat perquè hem trencat cap amunt. Just creuar el pont, la bifurcació ens pot portar a l'esquerra (voreja l'estany i ens torna al camí per on hem vingut... no!), a la dreta (no està marcat, però porta uns altres estanys fora de la ruta... no!) o bé seguir recte enfilant el repetxó: mirant amunt veurem fites i marques grogues. Aquí ens vam liar, no vam veure que el camí pujava per aquí. Al final, vam trobar-ho, i amunt. Puja 2 minuts i després torna a planejar i baixar.
Estany Sec, de baixada
Ja no tenim més pèrdua, veurem de lluny a la dreta l'estany Llong, passarem per entremig del de Comassa i el Sec, i a una plana sortirem una mica del camí a la dreta per veure el Negre. Retrobem la primera bifurcació de totes, en mitja horeta, i tornem a la presa en 5 h.

Valoració: Excursió senzillament extraordinària. Vam trobar neu, força, però la justa per poder fer bé el camí, un temps prou bo, sense gent, i uns paisatges brutals. Molt aconsellable, no és matadora, no té grans pendents, molt fàcil. Del millor que he fet.

Anònim ha dit...

Una pregunta...
Es pot pujar amb cotxe fins l' estany de les bulloses o esta la tanca posada?
Gràcies

Dani Gadea ha dit...

Depèn de l'època de l'any! Quan hi vam anar nosaltres, si que es podia, estava oberta la barrera i a primera hora del matí estava tot desert. Ja veus que era si fa no fa aquesta època, finals d'octubre. No sé on es pot consultar en algun lloc.