7/12/10

Llançà - Sant Pere de Rodes - Port de la Selva - Llançà

Feta el 5 de desembre de 2010
Resum: ruta circular variada i entretinguda que ofereix unes vistes fantàstiques de l'Alt Empordà en tota la seva amplitud: Llançà, Port de la Selva, Roses, Aiguamolls, la plana, Figueres... fins i tot unes fantàstiques vistes del Canigó, ben nevat en aquell moment. Només per això ja val la pena. A més, el paisatge en general és encantador, i el pas per l'antic poble de Santa Elena, pel Castell de Verdera, pel poble de Vall de Santa Creu, i el camí de ronda fins a Llançà fan que la ruta tingui una barreja de paisatge, mar, muntanya i cultura històrica. La primera hora de camí és de pujada continuada i forta en algun moment, i a partir d'aquí ja planeja i es deixa fer fàcilment.
Temps i distància: Vam trigar 6h i 45 minuts a fer-ho tot, però cal tenir present que vam parar per dinar, esmorzar, una estona ben llarga al Castell, i més d'una hora al Monestir per fer la visita. Calculem que, sense parades, el temps que vam caminar va ser 4h i 45 minuts, aproximadament. La distància és difícil de saber, però pel que he mirat, deu rondar els 18-20 km. Edició: Resulta que he trobat algú que la va fer i la va penjar a Wikiloc, exactament igual que la vam fer nosaltres, però sense el castell de Verdera Li sumem 2 km, si fa no fa... està aquí.
Punt de Sortida: El camí arrenca a Llançà, a la rotonda que hi ha a l'Avinguda nova (crec que es diu dels Paisos Catalans), que passa per darrera del camp de futbol i l'institut nou. Aquí es pot deixar el cotxe, ja que és un recorregut circular, però potser surt més a compte deixar-lo més a prop de la platja, que és per on arribarem de tornada.
Recorregut: El camí no té pèrdua gairebé en cap moment, excepte en algun punt. Des de la sortida seguim les marques del GR11 durant molta estona, i al final seguim l'evident camí de de Ronda. Només pot sortir algun dubte entre el Monestir i Port de la Selva, creuant la Vall de Santa Creu, però cap dubte important.

Vista de Llançà tot pujant al Coll de Perer

Descripció: Sortim de Llançà per darrera el camp de futbol, i seguint el GR11 ens trobem en una antiga carretada que a mida que es va enfilant es va convertint en corriol. La pujada val la pena només per les vistes que et van quedant a l'esquena de Llançà, i a la nostra dreta va apareixent el Canigó, allà lluny. En 45 minuts arribem al Coll de Perer, on trobem uns encantadors escoltes esmorzants. En aquest punt el vent ens emprenya molt.
Si aquí seguim recte, baixem cap a la Vall de la Santa Creu. Tot i que hi arribarem, per arribar al Monestir hem de girar a la dreta, on el camí puja, i seguim les marques del GR.

L'encant del poble de Santa Elena de Rodes

Fins al punt més alt la pujada es fa més dura, tot i que és breu. A partir d'aquí, seguint el GR la pista planeja i és molt més agradable. Continuem tenint unes vistes esfereïdores del Canigó nevat. En 1h45' estem a l'antic poble de Santa Elena, després de creuar la carretera. És un racó encantador, amb una capella reformada i les ruines d'antics edificis que li donen un encant sorprenent. Aquí esmorzem a raser del vent... que ja toca.

Vista del Golf de Roses des del Castell de Verdera

A partir d'aquí els temps es fan confusos, ja que ràpidament arribem al Monestir de Sant Pere de Rodes, però abans de visitar-lo pugem al Castell de San Salvador, o de Verdera (670 m.), tot seguint el GR. La pujada és forteta, però curta, i en 15 minuts som a dalt, ens hi estem una estona, i admirem les meravelloses vistes cap a tot arreu: Llançà, Port de la Selva, a l'altra banda Roses, per darrera Figueres i la plana del voltant... una autèntica meravella. Tornem a baixar i fer la visita al Monestir, que ocupa una hora ben bona. En resum, de camí real, hem fet al voltant de 2h30' deprés de fer tot això.

El Monestir de Sant Pere de Rodes des del camí de la Vall

Ara ja iniciem el descens cap a Port de la Selva, però enlloc de seguir el GR, anem conèixer el petit poble de la Vall de Santa Creu. Per això baixem a la part de baix del Monestir, a la font del Monjo, on surt el camí cap allà. No té pèrdua, novament, ja que el camí és evident, tot i que acaba convertit en un corriol. En 45' arribem al poble, un conjunt de cases antigues i renovades, solitari i tranquil, amb encant, tot just quatre carrers.
Aquí ens va costar un pèl trobar el camí, tot i que hi ha cartells. Cal buscar la direcció "Camí de Ronda". El camí a partir d'aquí continua sent corriol un cop deixem el poble, fins que més endavant s'obre en una pista que travessa diverses cases de tot tipus, noves, velles, extranyes... en 45' més arribem a la carretera de Port de la Selva. Aquí hem de seguir la carretera cap a l'esquerra uns metres, i ja veurem com els cartells ens porten pel costat d'un càmping fins al camí de Ronda.

Seguim el camí de Ronda cap a l'esquerra fins a Llançà, passant pel far de Port de la Selva, per les diferents cales, les cases d'estiueig que algunes treuen la son... En total, 1h15' que es fan llargs, ja que el camí és un pèl monòton. Al final, a Llançà, sortim del camí oficial per passar per damunt les roques fins arribar a la platja de la Farella, on acaba el nostre recorregut.