1/11/09

Les Ferreres - Les Agudes - Turó de l'Home (Montseny)

Fet el dissabte 31 d'octubre de 2009
Sortida: Pàrking àrea de les Ferreres. S'hi arriba en cotxe anant i fins a Sant Celoni, agafant la carretera que va fins a Santa Fe del Montseny, passar Santa Fe, i dos o tres km més endavant, ens queda l'àrea a mà dreta, just en una curva.
Durada: Nosaltres el vam fer en 5 hores i 50 minuts. S'ha de tenir present que érem un grup molt gran, amb ritmes molt diferents, i que el desconeixement del camí obligava a que anéssim junt tota l'estona, fent moltes parades. La poca experiència del grup també feia que en punts una mica crítica (grimpada, pas del sot) es perdés molta estona per seguretat. Segurament es pot reduir molt el temps, una hora segur.
Resum: Excursió ideal per conèixer el paisatge del montseny, tant el més conegut com el menys, amb paisatges de tardor extraordinaris, i tranquil·litat, ja que és un recorregut que fa molt poca gent (excepte el Agudes-Turó). Sobretot la baixada del Turó per la font de Briançó és solitària, i silenciosa per una fageda excepcional. Això sí, si el fa poca gent, serà per alguna cosa... Cal grimpar per pujar a les Agudes. No és complicat, però si no es té experiència, al anar amb compte. Cal anar amb algú que conegui el camí, hi ha punts amb molts dubtes, i encara i així a la baixada és fàcil equivocar-se. I per últim, al final de tot, el pas del Sot del Pont Gran cal fer-lo amb molta precaució, amb molta calma, i assegurant bé. Sobre la duresa, és cansat per la dura pujada fins les Agudes grimpant pels Castellets, però després, planer.

Descripció: Sortim de l'altra banda de la carretera de l'àrea de les Ferreres seguint un corriol amb marques vermelles, que més endavant es tornen morades. Pujada forteta al principi que posa a prova la nostra respiració, en 30 minuts arribem al pla de Lligamoltons (vistes del Matagalls, que va quedant a la nostra esquena). Seguint les senyals vermelles i morades, anem deixant a la dreta els Castellets, petits blocs de pedra on hem de grimpar per superar-los, amb algun punt una mica delicat pels menys experimentats, però segurament de riure per qui en sap. Al cap de 1h30 min arribem al cap d'una tartera, i a partir d'aquí ja enfilem les Agudes... però sempre seguint senyals vermelles o morades, les grogues ens duen per una altra banda. Anem pujant amb les Agudes a la nostra esquerra per un camí pedregós, fins a les 2h arribem al pal metal·lic del GR5.2. Ja estem a tocar de la creu del pic de les Agudes, on arribem en 5 minuts (1600m). A Les Agudes reposem gairebé mitja hora (potser massa!). Aquesta primera part és la més dura de l'excursió. A partir d'aquí, una passejada fins al final, llarga, però passejada. Aquí hem superat una grimpada que en algun punt ens ha suposat aturar-nos molt per ajudar-nos. El paistatge fins aquí és espectacular. Aquestes dues hores i picu, amb un grup més petit, segur que es redueixen almenys mitja hora, ja que vam parar moltíssim per agrupar-nos i en alguns punts de les grimpades.

Baixem Les Agudes, i retrobem i seguim el GR fins al Turó de l'Home, on arribem en 3h15min, amb un camí que planeja per la carena excepte el "repetxó" final, però cap problema. Aquí comença la segona part de l'excursió.

Reposem 10 minutets a dalt, i comencem a baixar. El GR comença a baixar per la falda de la muntanya cap a l'observatori, creua la carretera, i segueix baixant, però de seguida el deixem per agafar un camí força clar a la dreta, que està marcat amb fites. D'aquí endavant no hi ha marques, només fites, i no sempre prou clares i visibles. El camí es preciós entre faigs de tardor i inundats de fulles, però és fàcil errar el camí, tot i que sempre es pot desfer i tornar-ho a provar, no ens podem perdre, ja que hem d'anar baixant la vall. No vam trobar la font de Briançó, que haruia d'estar per aquí, fruit del sarau de caminets. Ens creuem amb unes marques vermelles (4h10min) que no hem de seguir, que porten al Convent. SEguim avançant enredant-nos en cruïlles, per un camí que trepitja poquíssima gent, està verge, i les plantes l'envaeixen una mica, fins que arribem al punt més crític del recorregut, el Sot del Pont Gran (4h 40min), un barranc que no té cap pont per superar-lo. Per fer-ho, enfilem cap amunt, a l'esquerra, i busquem la forma de creuar-lo pel punt d'unió de les dues vessants. Cal anar amb compte, agafar-se bé a arbres i arrels segures, i ajudar-se... ens hi passem mitja hora per passar tots. A l'altra banda, el camí continua fàcil i planer, fins que fa una última pujada per tornar al Pla de Lligamoltons, per on havíem pujat (5h20 min).

En mitja horeta desfem la primera pujada que havíem fet, i arribem al pàrking (5h50min).

Babunski ha dit...

Si es pogués fer en cotxe molt millor.